Фокус:Акад. Марков, все още тече дискусията за името на Македония. Смятате ли, че е удачно името Република Илинденска Македония?
Георги Марков: Според мен това е един компромис от страна на Скопие, тъй като гърците изрично забраняват да се споменава за Антична Македония, че това е тяхната древна Македония на Филип Втори и Александър Велики. От Скопие са отстъпили от „пищното“ си потекло и са се съгласили на Илинденска Македония. Това е едно събитие, което ни напомня за Илинденско-Преображенското въстание. Скопие дели това въстание на две – на Илинденско до река Места, което било македонско и на Преображенско, което било в Одринска Тракия, където имало българи. Същото го правят и за историята на македоно-одринското опълчение. Имало 10 хил. македонци и 4 хил. българи от Одринска Тракия. Това деление е по-раншно и невярно. Как са стигнали до този компромис за Илинденска Македония не знам, но според мен това устройва гръцкото правителство, но не и гръцката опозиция, която отхвърли изобщо името Македония. Гръцката православна църква е категорично против споменаването на името Македония, а тя е много влиятелна в Гърция. Тя влияе и върху политиката. Не знам дали ще успее компромисът с Илинденска Македония да реши вече дългия спор между двете страни.
Фокус:Смятате ли, че това може да се приеме като посегателство върху българската история?
Георги Марков: Ние, понеже говорим за обща история, имаме различен подход към общата история. Ние българските историци смятаме, че историята е обща, но тя е обща за българите в днешните предели и в тези от Вардарска и Беломорска история. Македонската история започва след края на Втората световна война, когато техният баща маршал Тито ги създаде на противобългарска основа. Ние не може да приемем, че Илинден е национаен празник на Скопие, защото това е едно славно събитие от нашата нова история.
Фокус:Ако Илинденска е свързано с Илинденското въстание, това не е ли отделяне на Илинденско-Преображенското въстание, което е едно цяло?
Георги Марков: Това е което прави Скопие. Те разделят и противопоставят. Тогава и дейците на това въстание, както и извършителите и самата организация е Вътрешна македоно-одринска революционна организация. Един Борис Сарафов се изявява не само в Македония, но и в Одринска Тракия. Те фалшифицират историята като разделят въстанието на две и казват, че има и за българите. Те са като на женския пазар и кават: „Вижте Яне Сандански е по-наш, докато Даме Груев не е толкова наш“ и започват „Дайте ни Сандански, вземете си Тодор Александров“. Това няма как да стане, защото историята е наука, тя не може да бъде общестдено-политическо образование. Аз им казвам, че нe ги съдя, че се самоопределят като македонци, но това не означава ,че техните дядовци не са били българи. Имаше един посланик от Скопие в края на 90-те години. От дума на дума стана дума, че неговият дядо е участник в Тиквешкото въстание, което е българско. Аз го попитах каква му е драмата. „Аз не мога да ви забраня да се самоопределяте като македонец, но това не означава, че вашият дядо не е българин. Недейте да ровите в гробовете“.
Фокус:Може ли да се отключи възможност за сепаратизъм, заради дейността на нелегитимната и нерегистрирана Обединена македонска организация„Илинден“ ?
Георги Марков: Самият куриоз е, че има една организация „Илинден“, която е още от Царство България. Там са всички ветерани. Тя е забранена в края на 1947 г. с Македонския научен институт, с македонските братства. Тези сепаратисти малко са поутихнали, но бяха си разпасали поясите след 1989 г. Те дори издаваха някакъв вестник на противобългарска основа. Този въпрос е решен още на Мартенския пленум 1963 г., когато Тодор Живков обръща политиката по македонския въпрос и казва, че трябва да се знае, че в Пиринска Македония има българи и не трябва да се допусне фалшифицирането на историята. През 1966 г. се прави преброяване, въпреки натиска на Тито, който през 1965 г. идва в София. Живков казва, че страната ни няма да позволи създаване на македонска нация на българска територия и на противобългарска основа.
Фокус:Смятате ли, че България трябва да има мнение върху името на Република Македония при евентуална промяна във връзка с договора с Гърция, след като веднъж страната ни е признала нейната независимост под конституционното й име?
Георги Марков: Ние би трябвало да имаме мнение, ако не някаква решаваща дума, защото бяха решили по едно време Горна, Северна Македония. Пиринска Македония е Североизточна Македония. Какво означава това Северна или Горна, Пиринска също е Горна, ако се приеме, че Беломорска е Долна. Външно министерство не бива да се спотайва. Политиците правят компромиси в политиката и дипломацията, но в историята не може да има компромиси. Като историк не бих позволил на някой да дели Гоце Делчев или пък цар Самуил. Няма как да се постигне компромис. Надявам се, че тази комисия, която сега се сформира да бъде много внимателна и да не допуска компромиси. Трябва да се отиде на разговори, спорове и дискусии, да се извадят факти. Истината е на наша страна. Спомням си акад. Венков как разказваше как са правили тази така наречена македонска азбука. Като дошъл от Москва съответният представител и казал първо се махне „ъ“, защото българите ъ-кат. Няма „България“, а „Бугария“. Всичко е толкова изкуствено да се измести българското и да се насади сръбското. Ние не можем да приемем някой да иска да делим общата история. Няма да я делим, тя е обща и трябва да я съхраним. Тито извади една много коварна формула, докато крал Александър потискаше българите. В края на 1918 г. кралят държи една реч в Скопие и на българите първенци им казва: „Вие трябва да станете прави сърби, защото и Бог е сърбин“. Тито е много по-коварен, той казва: „Добре, не сте сърби, не ви насилвам да ви кажа, че сте сърби, но вие не сте българи, а сте македонци“. Те възприеха македонизма като щит, а сега толкова години след разпадането на Югославия, те да имат бюст-паметник на Тито в Битоля, когато го няма нито в Сърбия, нито в Хърватско, не мога да разбера подобна носталгия по бащата на македонската нация.
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране