Хората, които се занимават с изкуство, посипват тези дни главите си с пепел. Не стига че държавата не отпуска и един процент от брутния вътрешен продукт за културата, но в бъдеще и толкова няма да дава. Защото се оказва, че част от нищожните пари за арта са били крадени.
Схемата лъсна покрай скандала с директора на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград Левон Манукян и шефа на Смолянския театър Румен Бечев. Двамата подписвали договори за хора, които не познавали, но уж били ангажирани за организиране на гастроли. И кутията на Пандора се отвори. Списъкът на проверяваните трупи се оказва твърде дълъг, а сред тях са театрите в Пазарджик, Благоевград, Бургас и Плевен.
Как е действала схемата?
Директорите на трупите са сключвали договори с продуцентски фирми за представления. Спектаклите са били реализирани със средства от бюджета на театъра, а след това продуцентската компания организира гастроли с постановките в различни градове, като прибира печалбата. Каква е далаверата за драматичния театър? Той получава държавна субсидия от Министерството на културата, както е по закон. А според него всеки лев приход от билет се дотира с 3 до 4,50 лв. от министерството. Така в касата на театрите се трупат солидни средства, а дали част от печалбата от турнетата се е делила с директорите, не е ясно, а може би това е било договаряно устно.
Така например Бургаският театър е сключил пет договора за разпространение на представления с „Вива Арте“ ООД от 2022 до 2023 г., по които са отчетени разходи за 647 945,20 лв. и приход за същия период 712 258 лв. Тези договори са за разпространение и създаване на представленията „Лъжата“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, Милена Маркова, „Умопомрачение“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Омразна любов“ с Асен Блатечки, Койна Русева, Стефан Иванов, „Ревност“ с Асен Блатечки, Мария Сапунджиева, Стефан Иванов. Режисьор на всички постановки е тогавашният директор на театъра Борислав Чакринов, който неотдавна си отиде от този свят. С подписаните договори за „Умопомрачение“, „Омразна любов“ и „Ревност“ Чакринов нарушава и закона, защото заради сумите над 70 000 лв. е бил длъжен да обяви обществена поръчка.
Плевенският театър пък е даден на прокуратурата на основание чл. 19 от Закона за държавната финансова инспекция. Предмет на разследване са договорите на театъра с продуцентската компания „Мелпомена груп“ ООД за периода от 1 януари 2022 г. до 30 септември 2023 г.
Спектаклите, реализирани с продуцентската компания, са „Вражалец“ от Ст. Л. Костов с участието на Любо Нейков, Станимир Гъмов, Петьо Петков-Шайбата, Албена Павлова, Невена Бозукова, „Благородният испанец“, поставен от Асен Блатечки, с актьорите Станимир Гъмов, Румен Угрински, Петьо Петков- Шайбата, Албена Павлова, Невена Бозукова. Друго заглавие е „Съкровището на Силвестър“, отново поставено от Асен Блатечки, а участниците пак са неизненадващи – Станимир Гъмов, Калин Врачански, Петьо Петков-Шайбата, Стефан Иванов, Стефан Рядков, Невена Бозукова. Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ в Смолян също е проверяван от прокуратурата. Той пък има договор с продуцентска къща „Ажур Пико“.
Интересна е ситуацията в театъра в Пазарджик. Извършен в него одит е констатирал разходи за разпространение и продажби на билети от външни фирми в размер на 2 038 754 лв. за 2022 г. и 2 366 886 лв. за 2023 г. Това са близо 90 процента от всички разходи за външни услуги. Над 4,2 млн. лв. от тях са извършени към 3 юридически лица по 5 сключени договора. Те са с „Театър Мелпомена“ ЕООД, „Театър Алвина“ ООД и „Ажур Пико“ ЕООД. Въпреки че сумите надхвърлят 100 000 лв., обществена поръчка не е обявявана.
Схемата е действала дълго време, без да има никаква информация за обема на свършената работа, както и данни за разходите на разпространителя. Няма доказателства и колко е действителният брой на продадените билети. Част от фактурите надвишават договорената максимална стойност.
Приходите на драматичния театър „Константин Величков“ в Пазарджик за 2022 г. са 1 252 179 лв., а разходите – 5 312 198 лв. За периода от 1 януари 2023 до 30 септември 2023 г. са 1 314 377 (приходи), 5 084 430 лв. (разходи), което го нарежда на второ място по извършени разходи след Народния театър „Иван Вазов“. Извършеният одит доказва, че театърът в Пазарджик е отчел представления, които не са се състояли, но билетите за тях са субсидирани от Културното министерство, а приходите не са внесени в сметката на театъра.
В рамките на периода на одита разходите за заплати са скочили със 17%. Директорът е определял и допълнително материално стимулиране, което се е движело от 100 лв. до 12 000 лв.
Примерите са още много, а цифрите са стряскащи, тъй като заплатите в повечето театри у нас се придържат към средната за България. Най-фрапиращото е, че измамата върви от години и няма как Министерството на културата да не е било наясно с нея.
Сегашният министър Найден Тодоров предложи преди дни радикални промени и създаването на единна система за продажба на билети, единна система за счетоводство и управление на човешките ресурси и единна деловодна система за регистриране на договори. Защо всичко това не е било регламентирано досега, не е ясно.
Колкото и изкуството да не е приоритет на нито една партия, тези промени трябва да се направят веднага. От целия абсурд възникват и куп други въпроси. Какви са хората, които биват назначавани за директори на театри, опери, галерии? Виновниците трябва светкавично да бъдат отстранени и наказани, а критериите за избор на шеф на театър да станат наистина сериозни.
Отвратително е хора на изкуството, които се занимават с духа и интелектуалното извисяване на публиката, да падат до нивото на мошеници. Грозният скандал нанася страшна имиджовна щета на тези, които се обявяват за контрапункт на духовната нищета. Някои от тях по нищо не се различават от политиците, които предизвикват всеобщо отвращение. Уж артисти и режисьори се борят срещу далаверите и корупцията от сцени и екрани, а усвояват порочните практики на схемаджиите. И те като депутатите все не били разбирали, че вършат нередности.
Толкова е жалко, че като в пиеса на Шекспир някой трябва да дойде и да прибере труповете. Друг е въпросът дали нещата ще се променят и след това.
Камен Донев партньор с бивш министър на културата
Талантливият актьор и режисьор реализира спектаклите си в Пловдив, когато шеф на трупата е Кръстьо Кръстев
Скандалът с източването на милиони от бюджета от театрални директори развихри яростна дискусия и в социалните мрежи. Там много артисти дават примери за съмнителни връзки на продуцентски компании с шефове на трупи.
Преобладаващо е мнението, че бившият министър на културата Кръстьо Кръстев, който бе директор на театъра в Пловдив, е бил наясно със схемата и дори се е възползвал от нея. Кръстев, който е сред добрите театрални мениджъри, години наред работи с един от най-успешните театрали Камен Донев, чиито моноспектакли без проблем пълнят зали с капацитета на „Арена София“. Донев си партнира с Кръстев по времето, когато той е директор, а след това показва постановките в цялата страна.
Камен Донев е един от най-талантливите актьори и режисьори и няма нужда от протекция, за да се озове в който и да е афиш. Това се отнася и за другите му утвърдени колеги, някои от които са сред най-успешните театрали. Много от тях обаче са използвали популярността си, за да лансират продукт, от който могат да спечелят допълнително за сметка на държавния бюджет за култура.
Източник: Филтър
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране