24.06.2015 | 12:48
Опасният възход на салафизма в Европа
Салафитите рязко увеличават влиянието си в джамиите и на улицата
Асошиейтед прес

Имамите му проповядват пуританска набожност, догмите му изискват стриктно разделяне на половете, а някои от неговите най-радикални последователи се вслушват в призивите за джихад.

Салафизмът, течение в исляма, основано на буквално интерпретиране на Корана, е във възход във Франция, Германия и Великобритания, казват източници от службите за сигурност. Салафитите рязко увеличават влиянието си в джамиите и на улицата.

Тенденцията тревожи европейските власти, които смятат салафизма за една от основните сили, които вдъхновяват млади европейци да се отправят към Сирия или Ирак, за да се бият за групировката “Ислямска държава”. Експерти обаче казват, че мнозинството салафити са миролюбиви.

В Германия днес живеят 7000 салафити – почти двойно повече в сравнение с преди четири години, съобщи миналия месец министерството на вътрешните работи. Около 100 френски джамии са контролирани от салафити, което е малък брой на фона на над 2000-те мюсюлмански молитвени храмове, но два пъти повече в сравнение с броя им преди четири години, каза за Асошиейтед прес високопоставен представител на службите за сигурност, пожелал анонимност.

Във Великобритания числата също вървят нагоре. Седем на сто от 1740-те джамии са управлявани от салафити според Мехмуд Накшбанди, експерт по мюсюлманите във Великобритания и съветник на британското правителство по борба с екстремизма, който разполага с база данни за различните течения на исляма на острова. По думите му тези проценти постоянно растат, особено сред младите хора – между една и две четвърти от британските мюсюлмани на възраст до 30 години “приемат отчасти или напълно салафитската теология”.

В днешно време интернет е смятан от мнозина за основния инструмент за бързо радикализиране на младите. Радикализирането обаче може да стане на места, където мюсюлманите се социализират, например джамиите. А там, заяви цитираният представител на френските служби за сигурност, салафитите са смятани за главни проводници на радикална идеология.

Експерти казват, че салафитите във Франция водят тихомълком кампания, за да установят контрол над джамиите. Първо си създават последователи и после започват да критикуват имама, за да спечелят на своя страна вярващите, предупреждават източници от службите и умерени мюсюлмани. Младежите и новоприелите исляма са смятани за най-уязвими за такива послания.

Експерти по исляма делят салафитите на три групи – едните избягват политиката, другите се увличат по нея, а третите са твърдолинейни богомолци, които откликват на призивите за джихад.

Днес салафизмът е станал жаргон за тревога. В Германия властите възприемат всички салафити като екстремисти, а службите за сигурност в Европа смятат, че има пряка връзка от миролюбивата към джихадистката версия. Това създава опасност нестабилните хора да бъдат подлъгани и да станат фанатици.

“Пътят (между двете версии) е кратък”, каза Ален Родие, бивш агент на разузнаването, който сега работи като експерт по тероризма. Салафизмът по принцип не би трябвало да е повод за тревога, но простотата на неговите послания означава, че всеки може да го използва за собствени цели, каза Накшбанди.

“Хората, които искат да следват войнствен политически ислям, имат на разположение цял набор от инструменти, за да аргументират своята кауза”, каза Накшбанди. Той определи групировката “Ислямска държава”, която изповядва салафизма, като най-яркия пример за това как може да се злоупотреби с богословието.

Практикуващите салафизъм (”салаф” – предци) подражават на пророка Мохамед и ранните му последователи, които според тях са изповядвали най-чистата форма на исляма. Салафитите, които са мюсюлмани сунити, са лесно разпознаваеми – мъжете ходят с бради и роби до над глезените, а жените често покриват лицата си.

Джамия в района на Лион спечели необичайно дело миналата седмица срещу салафитски проповедник, даден на съд след месеци напрежение. 51-годишният Фаузи Саиди бе осъден да плати глоба за нарушаване на обществения ред в молитвен дом. Той призна, че е критикувал имама за допуснати теологични грешки, но твърди, че само веднъж е водил “паралелни молитви” в ъгъла с група последователи.

Смята се, че това е първото съдебно дело във Франция, заведено от мюсюлмани срещу мюсюлманин с позоваване на закона от 1905 г., гарантиращ светския характер на държавата. Този закон обикновено бива използван от правителството да налага забрани за носене на забрадки и закриващи лицето воали.

Франция иска да сложи спасителен пояс на исляма след кървавите терористични нападения в Париж от януари, като се опитва да спре разпространяването на екстремизъм в райони, смятани за благодатна почва. Властите започнаха да закриват интернет сайтове, които възвеличават тероризма, и обучителна програма, в която се втълпяват френски ценности на имами.

Критици казват, че полицията често нарушава свободата на вероизповедание, докато упражнява надзор над радикалните салафити. “Би било наивно да се мисли, че няма риск”, каза специалистът по салафизма Самир Амгар. “Но да смяташ, че всеки признак на ултраконсервативен ислям представлява опасност, “крие риск от поставяне на клеймо на повечето мюсюлмани”.

Някои салафити казват, че общата представа за живота им като строги молитви без никаква наслада е мит. Оливие Корел, салафит, който според информации е бил част от религиозния живот на Мохамед Мера – който уби три деца, равин и трима паравоенни през 2012 г. – е ходил на ски с жена си в Пиринеите през януари.

“Забавляваме се. Забавляваме се. Забавляваме се”, каза съпругата му за АП по телефона, преди да затвори слушалката.

Рашид Абу Худейфа, салафитски имам от западния френски град Брест, известен с проповедите си в Ютюб какво е редно да се прави и какво не, засне видео как се разхожда с лодка в компанията на свой приятел. Клипът е озаглавен “Може ли човек да се забавлява?”. “Отиваме да плуваме”, каза той преди да се гмурне във водата.

оставете коментар

МИГNews.info не носи отговорност за коментарите на потребителите.
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране