07.06.2015 | 0:32
Зам.-министърът на културата Боил Банов е замесен в корупционните схеми
Илия Михайлов разкрива схемите за източване на държавната субсидия
Канал 3

Диригентът Илия Михайлов изкарва „на светло“ подробности за тежките корупционни схеми в Софийската филхармония.

Какви корупционни схеми разкрихте и кога?

Корупционните схеми не са нещо ново, те са публична тайна. Аз съм просто първият човек, който се осмелява да ги каже.  Това е много известна схема, на която сме били свидетели много пъти – на източване на държавната субсидия. Знаете, че по принцип ние сме на субсидия от държавата – за всеки продаден билет Софийската филхармония получава дотация от 42 лв. Тези схеми действат с голяма сила особено при новото ръководство – с назначаването на изпълняващият длъжността директор Виктор Стоянов и г-жа Светлина Терзиева-Ангелова.

Схемата е много проста. Обръч от фирми – една фирма изкупува билетите на най-евтината възможна цена – тя е по 8 лв. за 600 билета, това са 4800 лв. За тези 600 билета се получава държавна субсидия от 25 200 лв., т.е имаме една разлика от 20 хил. лв. И после към тази фирма или към друга фирма под формата на PR услуги, реклама или други услуги без да са пуснати държавна поръчка се връщат едни 20% от тази сума, примерно едни 5 хил. лева, така първоначалната инвестиция се занулява. Тази схема може да се завърти спокойно колкото е броят на концертите – 17 пъти, това беше и причината да бъдат увеличени концертите от 7 на 17.

Това фиктивно купуване на билети довежда до празни зали?

Така е, води до празни зали, защото билетите не се раздават. Това е трудната част в схемата, защото трябва да се намери човек, който да седне на това място в залата. Аз  съм снимал залата на концерта, който дадохме по Великден – ние бяхме 55 души на сцената и в залата бяха 50.

Вие казахте, че това е публична тайна, но какви са реалните доказателства на тази схема?

Реалните доказателства са снимките на празните зали, реалните доказателства, че лично съм ставал свидетеле как се печатат рула с билети и се дават на фирми, че няма обявен конкурс за обществена поръчка за изготвянето на рекламните материали. Самото ми уволнение цели да не мога да ходя в Зала България, за да не мога да наблюдавам всички тези неща. Когато започнах да говоря за тези проблеми, бях уволнен.

Защо Вие единствен, говорите за това, заради заплахата от уволнение?

Естествено. Вижте хората, които са там, които са на по-малки позиции от мен се страхуват да не изгубят и тази работа и тази заплата, колкото и скромна да е тя. Плюс това безцеремонните репресивни мерки, с които се действа, постоянните доноси непрекъснатото образуване на някакви производства в филхармонията от дуото Виктор Стоянов и Светлина Терзиева.

Аз си мислих, че се занимавате с музика и изкуство във филхармонията?

Понякога се занимаваме и с музика и с изкуство, за съжаление така стоят нещата, такава е атмосферата – непоносима и невъзможна за работа. Хаосът е пълен. Хората биват плашени, освен с доносите,самата г-жа Терзиева, която е човек на фондация „Америка за България“ плаши с мъжа си, който е зам.-градски прокурор на София и се казва Чавдар Ангелов. И хората се плашат. Писах няколко пъти до министъра на културата и до  ресорния министър, с който се опитвам да се срещна от един месец. Не, той не иска да се срещне с мен и казва – не, Виктор Стоянов няма да го пипам. Предполагаме, че и той е забъркан в схемата.

Защо свързвате Светлина Терзиева-Ангелова с фондация „Америка за България“, след като вече няколко години тя не работи там, не е ли така?

Тя работи няколко години и беше директор на програма, т.е директор на един от фондовете, които се казват Фортисимо Фамилия, след което веднага беше назначена на поста главен мениджър на Софийската филхармония и прикрепена към Виктор Стоянов. Това ще рече, че фондацията, чрез нейни хора превземат Филхармонията. Това е напълно ясно.

Защо да е ясно?

Един човек работи за „Америка за България“, след това получава като подарък Филхармонията и започва да се разпорежда с нея.

Можем да си помислим, че това е просто смяна на работните места.

Вижте г-жа Терзиева винаги е била обикновена цигуларка, нейната рязка административна и мениджърска кариера съвпада с нейната работа за „Америка за България“ и със сегашното и назначаване на единствената мениджърска позиция и може би най-важната в цялата филхармония – тази на мениджър „творческа дейност“.

Вие смятате, че зам.- министърът на културата Боил Банов е замесен в тази схема. Какви са доказателствата ви за това?

Това е мое предположение и така се говори. А се говори така, защото зам.-министърът на културата Боил Банов беше колега на Виктор Стоянов в служебното правителство на Георги Близнашки. След като Виктор Стоянов беше уволнен и трябваше да му се намери пост му се намери такъв като директор на Софийската филхармония. От там на сетне всички сигнали, които аз съм подавал до Министерството на културата спират. Предполагам, че за да излизат всички тези отчети с празните зали, със 17 концерта на месец имат човек в министерството, по пътя на логиката това е г-н Банов. Направих многкратни опити да се свържа с него, той е казал няма да цитирам пред кого

„Виктор няма да го пипам“,

това ме навежда на мисълта, че той е запознат какво става в Софийската филхармония и е замесен в схемата по източване на държавната субсидия.

Смятате ли, че подобно явление е възможно и в други държавни културни институции?

Не се наемам да коментирам какво става в други културни институции най-малкото заради факта, че не съм бил очевидец, както съм бил на случващото се в филхармонията. Но смятам категорично, че делигираните бюджети не са добра идея и че те дават огромна възможност за създаването на схеми и спекулации.

Нека поговорим за вашето уволнение, как се случи то?

Съвсем културно. Явих с 15 мин. преди започването на репетицията на 3 юни. Дойде човекът от човешки ресурси с документите, аз ги подписах и така. Уволнението е изпълнено юридически перфектно. Въпросът е защо се случва, когато един човек започне да разговоря и да се споменават думите схеми, корупция и некомпетентност, защото преди всичко тук говорим за тоталната липса на компетентност на Виктор Стоянов, който никога не е управлявал нищо в живота си.

Какво имате предвид?

Той няма мениджърско образование, няма трудов стаж. Неговата внезапна административна кариера започна с назначението му на зам.-министър на културата в екип с Боил Банов, заедно в правителство на Георги Близнашки. Това беше в следствие на това, че точно преди две години Стоянов крещеше КОЙ и надуваше вувузели пред Народното събрание и се бореше срещу тази корупцията, от която самият той стана част. Така този пост му беше даден благодарствено.

Мислите ли, че сега той може да ви атакува и да заведе дело за клевета срещу вас?

Не се притеснявам ни най-малко от такова дело. Никой няма изгода да го направи. Нито  Банов, който в момента е разследван от прокуратурата за т.нар. „норвежка афера“ с източване на норвежки фондове, нито самият Виктор Стоянов. Решението на проблема е съвсем просто – трябва веднага да бъде обявен конкурс за поста директор на Софийската филхармония. И тъй като Стоянов няма никакъв опит и ценз, той просто няма да може да заеме отново поста.

Смятате ли да сезирате правоохранителните институции за корупционната схема?

Да, смятам утре имам насрочена среща в ДАНС, за да подам сигнала.

Има ли риск да ви обвинят в някакво личностно разчистване на сметки?

Разбира се ответната страна ще хвърли някакви обвинения срещу мен, единственото в което няма как да ме обвинят е в корупция, тъй като е пределно ясно колко взимам.

За мен моралът е по-важен от това дали аз ще бъда диригент на Софийската филхармония. Не мога да стоя и да гледам как колегите ми изнемогват с по 17 концерта на месец за 600 лева.

А какво ще работите сега?

Нямам проблем да си намеря работа с биографията, която имам.

оставете коментар

МИГNews.info не носи отговорност за коментарите на потребителите.
Коментарите подлежат на модериране.
Правилата за коментиране